Min alkoholism

Så här skrev jag om min alkoholism,här som en sida
Tycker att det är värt att publicera delar av den igen,eftersom missbruk är den största anledningen till att vi mår dåligt och i slutändan,får oss att ta livet av oss.
Så här skrev jag då och det finns ingen anledning att ändra något

Idag är det Nyårs afton,en alkoholens högtid, samt ångestens,skillsmässornas och våldets.Jag har idag, liksom alla dagar sedan jag kom in på behandlingshem, lovat mig att jag ska vara nykter i dag ,för min egen skull. Inte för min frus,mina barns eller av något annat skäl. Jag är nykter för min egen skull. Jag går på möte för att påminna mig hur det var och vad som händer om jag börjar dricka.Många har kunnat vittna om vad som händer vid ett återfall,man börjar ljuga,manipulera,ångesten kommer direkt och man är tillbaka dit man var innan  man började leva nyktert.
Själv började jag dricka alldeles för tidigt,den sommaren jag tog min Real examen var jag medvetslös 3 ggr ,en gång vid en skolresa en gång vid Real examensfesten och en gång hemma. Att jag sedan började jobba hemma med sprutlackering utan ordentliga andningsskydd och utsug gjorde inte saken bättre för en blivande alkis. På kvällarna ,efter att ha sprutlackerat en hel dag ,fick jag frossa,min bror(som dog av Alkoholismen) lärde mig att frossan och skakningarna som kom på kvällen ,lätt gick att bli av med om man drack en öl eller två. Numer vet jag att det var mina första återställare,som gjorde att alkoholismen kunde ta extra fart. När jag fick min stroke,var doktorerna lite förvånade, jag levde ett sunt liv,drack och rökte inte,inte överviktig och bra världen men enormt blodtryck. Vid hjärn scanningen kunde det konstateras stora skador,inte av Alkoholen men av  mitt andra "missbruk" ,färg-thinner. Alkoholskadorna upphävs i princip av att låta bli att dricka,mitt thinner missbruk liderjaglite av varje dag med ett inte alltid stabilt blodtryck och lite känslighet för stress och svårt med "kom i håget".
Jag kommer att då och då skriva om min alkoholism"för min egen skull"

1 januari

vaknar nykter,det blir gärna så om man lägger sig nykter. Det var nyårs afton i går och jag gick på möte eftersom det var möte på min grupp som vanligt på tisdagar.  jag tänker på det tvånget  jag hade på att dricka. Varje morgon behövde jag ta en återställare,dock var nyårsdagen inte den värsta eftersom jag inte drack mer på nyårsafton,jag drack alltid för mycket. När jagvar på behandlingshemmet ,fick jag frågan om när jag senast hade haft en nykter period. Jag kunde inte komma på en enda dag de senaste 10 åren då jag varit nykter. Det jag på den tiden ansåg som en nykter dag var när jag bara hade druckit ett par öl eller en halv kvarter.


Programmet som get mig nykterhet, har 12 steg. Eftersom vi har 12 månader blir ofta mötena lite grann styrda av vilken månad det är,och den här(1,a månaden) blir gärna koncentrerat till första steget som  lyder ungefär: Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen,Att vi förlorat kontrollen över våra liv.    

Precis så var det, jag förlorade kontrollen över mitt liv. Kontrollen får jag tillbaka så länge jag håller mig nykter,börjar jag dricka hamnar jag där jag var innan jag sluta. Därför finns det ingen som ärligt kan säga att de som alkoholister kan dricka "lite" . Idag skall jag på möte eftersom vi har möten varje fredag i min grupp,och det blir ett första stegs möte eftersom det är första månaden  för året. Jag är så glad att jag inte har druckit,men går ändå på möte.Mötena äe ungefär som sprutorna för en diabetiker,utan möte kan jag inte överleva för då dricker jag. Kan nog verka lite överdrivet,men alkisar klarar sig inte på egen hand. I dag kommer jag att säga att jag har varit nykter för min egen skull. Och det är jag. Jag kan inte vara nykter för min frus ,mina barns eller mitt Jobbs skull. Tänk om min fru flyttar från migeller mina barn förolyckas eller min firma går i konkurs,då har jag bara brännvinet kvar som jag kommer att söka mig till. Därför ,fast det verkar egoistiskt, är jag nykter för MIN EGEN SKULL.Det är ju trots allt jag som jag måste leva med


Fick min dos av välmående igår när jag var på möte. Vi har nya teman vid varje möteoch den här gången var det Ärlighet.Ärlighet fanns inte i min vokabulär när jag drack (cirka 19 år i ett sträck) Att sedan ändra ett sådant beteende verkar nästan omöjligt..När jag drack var jag tvungen att ljuga för att skydda mitt drickande.Dessutom blev det en ond spiral som accelererade hela tiden, en lögn måste skyddas av en ny lögn som sedan måste.....Det som hände när jag blev nykter och började gå på möte ,var att jag fick lära mig att vara ärlig mot mig själv,och ta avstånd från mina lögner och erkänna mina fel och brister. Det stora felet var att jag inte var ärlig mot mig själv,så det fick jag börja med,genom att gå på möte och be om hjälp och berätta för andra att jag är Alkoholist och klarar inte mitt liv.Bara genom att uppbringa så mycket ärlighet att erkänna att jag är ALKOHOLIST,fick jag lite lugn i själen,så pass mycket lugn att jag kunde börja vara ärlig även mot andra. En kvinna sa igår att hon var tacksam att hon inte längre behövde ljuga för sina barn. Hon beskrev hur hennes döttrar fick bära hem henne när hon somnat i en rabatt i kvarteret där hon bodde. Men, trots detta försökte hon "hon hålla fanan högt" genom att säga att hon visst inte hade problem med spriten. När hon ett par år efter började gå på möten pratade hon med barnen om att hon är Alkis och har sedan dess alltid var ärlig mot sina barn. Barnen som levde i detta helvete har i dag bra liv med skolgång och arbete.Jag tänker på mina barn ,de har vuxit upp med en pappa som varit nykter(sprit fri) under hela deras uppväxt(Anna ,den äldsta var ett år när jag blev nykter), ändå berättar jag om min alkoholism för dem,och det är för att jag vet om jag är så ärlig jag kan,blir chansen större att de blir ärliga och får ett bra liv


Tänk vad jag har det bra! Varje morgon när jag vaknar ,är jag lugn och det finns inget jag behöver dölja! När jag drack vaknade jag ur medvetslösheten med ett skrik,kanske inte högt men själen skrek;vad sa jag igår var var jag vad hände . Att vakna upp en morgon med ett skrik är ingen höjdare. I dag gör jag också ofta fel, men idag vet jag vad jag gjort och ibland vågar jag be om ursäkt, vilket programmet lärt mig i 10,e steget,vilket är en otrolig lättnad för en så skör människa som jag. Ber jag om ursäkt för något fel jag begått lindras oron i själen. Dessa 12 steg som jag försöker leva efter  är egentligen bara sund förnuft om hur man ska leva sitt liv. Det är egentligen bara första steget som talar om Alkoholen o missbruk,alltså 11 steg som handlar om uppfostran. Nu när jag varit med så länge kan man tycka att jag borde vara uppfostrad tillräckligt. Men ju mer jag går på den här uppfostrings skolan ,desto mer förstår jag att denna skola är för livet ut och jag kan kanske få MVG när jag begravs nykter utan att ha skadat andra människor och mina barn fortfarande då ,älskar mig


Känslan av skam ,har alla alkisar.Som nykter Alkoholist  har den försvunnit. Skammen och skulden för vad jag gjort är stor även för oss som fortfarande dricker även om den som dricker har en attityd som berättar att han/hon inte bryr sig. De stakarna son fortfarande dricker och kanske inte längre har någonstans att bo,vill egentligen inget annat än att sluta dricka,men kan inte! Varför kunde jag och inte andra som min bror? Jag har inget direkt svar på den frågan,detta är också något som,särskilt kvinnor som är alkoholister, har skam och skuld inför.Jag gör det enkelt, jag tackar och tar emot gåvan det är att få vara nykter. Ca 15 %  av alla svenskar har missbruks problem och av dem kommer  ca 1 % få chans till ordentlig hjälp. och av den procenten får en tredjedel nykterhet direkt ,en tredjedel får nykter het efter många återfall och en tredjedel dör. Sedan dör folk av missbruket hela tiden också ,varje dag. På behandlingshemmet sa terapeuterna till mig ,som alla andra, GÅ PÅ MÖTE. Kanske det är den enkla förklaringen till varför just jag är en Nykter Alkoholist.Jag blev av med skammen när jag var på behandling och fick en andlig upplevelse en vinter kväll. Folk tror att vi som går på möte är religösa fanatiker,men jag och de flesta andra har ingen religion, däremot tror de flesta utav oss på något  som är bra för oss "en högre makt". Jag föredrar att kalla det min GUD, hade gärna haft en religös tro men jag klarar mig utan en sådan,och vill ha den frihet det innebär att ha en egen "GUD". För mig kvittar det om det är en religion eller något annat som gör människor nyktra




Mer om alkoholism och anhöri problematiken finns bland sidorna, en bit ner på högersida


Kommentarer

Peter sa…

Sant,varenda ord
Hej Peter
Ja, härligt att slippa den akuta delen. Att vara nykter för sin egen skull har inte varit naturligt. Att vara full och olycklig var det naturliga. Tänk att jag kan vara nykter och lycklig varje dag nu

Populära inlägg i den här bloggen

Avelsduvor till salu

Träning,hur mycket och när.

8 1 5 !!!!!!